Podstawy Multimediów (PMUT) /
Wstęp do Multimediów (WMM)
Głównym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami technologii multimedialnych, w szczególności z tematyką przetwarzania, kompresji i analizy sygnałów dźwiękowych i wizyjnych.
Dźwiękowa Technika Studyjna (DTS)
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z techniką realizacji nagrań dźwiękowych. W jego ramach studenci poznają zasady techniki mikrofonowej, podstawy nagrań i cyfrowego montażu, elementy postprodukcji, edycji i reżyserii dźwięku. W ramach laboratorium studenci wykonują przeprowadzają nagranie studyjne utworu. Każdy z zespołów laboratoryjnych przeprowadza rejestrację, edycję, miks i mastering utworu muzycznego. Wykonane w ten sposób nagrania są na końcu zajęć dyskutowane i oceniane publicznie. Przedmiot ma charakter praktyczny.
Akustyka Muzyczna (AM)
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z elementami budowy instrumentów muzycznych, właściwościami akustycznymi instrumentów muzycznych, technikami syntezy dźwięku, instrumentami elektronicznymi oraz techniką stosowaną w studiach muzyki elektroakustycznej. Przedstawiona jest budowa instrumentów w aspekcie ich właściwości akustycznych. Wykład omawia podstawy generacji dźwięku przez wymienione instrumenty i jego propagację do otaczającej przestrzeni, kształtowanie wysokości (stroju) i podstawowych cech barwy dźwięku, a także charakterystyki kierunkowości instrumentów. W dalszej części wykład omawia techniki analogowej i cyfrowej syntezy dźwięku, współczesne i historyczne instrumenty elektroniczne, techniki przetwarzania dźwięku stosowane w studiach muzyki elektroakustycznej.
Systemy Dźwięku Przestrzennego (SDP)
Tematyka przedmiotu obejmuje akustykę pomieszczeń oraz projekcję i rejestrację dźwięku przestrzennego. Omówione zostaną zagadnienia: binauralnej percepcji dźwięku, rozchodzenia się dźwięku w pomieszczeniach i przestrzeni częściowo otwartej, parametrów akustycznych pomieszczeń, nagłaśniania pomieszczeń i przestrzeni otwartych, modelowania akustyki pomieszczeń, analizy ustrojów akustycznych, lokalizacji źródeł dźwięku w przestrzeni, pomiarów i wykorzystania funkcji HRTF, auralizacji, matryc mikrofonowych i głośnikowych, śledzenia źródeł dźwięku, technik ambisonii i metod syntezy pola akustycznego, analizy i przetwarzania dźwięku przestrzennego w kontekście tworzenia wirtualnej rzeczywistości.
Słyszenie i Percepcja Dźwięku (SPD)
Program przedmiotu ma na celu zaznajomienie studentów z działaniem i właściwościami układu słuchowego przy analizie i przetwarzaniu dźwięku. Wykład przedstawia budowę układu słuchowego z uwzględnieniem znaczenia akustycznych właściwości ucha zewnętrznego, roli ucha środkowego oraz funkcji analitycznych ucha wewnętrznego. Omówione są zasadnicze zjawiska i cechy wrażeniowe związane ze słuchem, w powiązaniu z odpowiednimi wymiarami fizycznymi dźwięku, takie jak: filtrowanie (analiza widmowa) sygnałów w układzie słuchowym, wzajemne maskowanie (zagłuszanie) dźwięków, powstawanie wrażenia głośności i wysokości dźwięków o prostej i złożonej strukturze widma częstotliwościowego, właściwości integracyjne i rozdzielczość czasowa układu słuchowego oraz słyszenie dwuuszne (binauralne) ze szczególnym uwzględnieniem słyszenia kierunkowego i binauralnego zmniejszenia maskowania. Omówione są podstawy metod pomiarowych stosowanych w badaniach słuchu.
Projektowanie Urządzeń i Systemów Audio (PUSA)
Tematyka przedmiotu obejmuje proces projektowania, budowy oraz pomiaru urządzeń oraz systemów audio, w szczególności zagadnienia: przetworników elektroakustycznych (mikrofony i głośniki) oraz przetworników stosowanych w urządzeniach mobilnych (MEMS, itp); budowy, metod projektowania i rozwiązań układowych podstawowych urządzeń audio (przedwzmacniaczy i wzmacniaczy elektroakustycznych, wzmacniaczy słuchawkowych, przedwzmacniaczy mikrofonowych, kolumn głośnikowych, fonicznych przetworników a/c i c/a, efektów dźwiękowych, syntezatorów dźwięku); systemów dedykowanych do strumieniowania sygnałów dźwiękowych, systemów odsłuchowych, systemów dystrybucji dźwięku cyfrowego w technice studyjnej, pomiarowej i w branży rozrywkowej; urządzeń i systemów audio analogowych i cyfrowych (układów wzmacniaczy elektroakustycznych półprzewodnikowych i lampowych, projektowania obwodów drukowanych z układami przetwarzania a/c); metod pomiaru podstawowych parametrów urządzeń audio i akustyki pomieszczeń.
Zaawansowane Przetwarzanie Danych Multimedialnych (ZPDM)
Tematyka przedmiotu obejmuje: ugruntowanie podstaw przetwarzania A/C i C/A, metody czasowo-częstotliwościowe w danych multimedialnych, projektowanie algorytmów przetwarzania sygnałów muzycznych, mowy i obrazu, omówienie zagadnień: syntezy, rozpoznawania i klasyfikacji sygnałów mowy, muzyki i obrazu; redukcji szumów i zniekształceń w sygnałach; lokalizacji i śledzenia źródeł dźwięku i obiektów; zaawansowanych metod analizy czasowo-częstotliwościowej sygnałów; nowoczesnych metod kompresji danych cyfrowych; ekstrakcji cech sygnałów fonicznych. Przedstawione zostaną możliwości wykorzystania uczenia maszynowego w odniesieniu do: rozpoznawania i syntezy mowy, muzyki i obiektów, ekstrakcji cech dźwięku, etykietowania muzyki, lokalizacji źródeł dźwięku i obiektów, redukcji szumów i zniekształceń, wspomagania osób niesłyszących, modelowania toru słuchowego, rozpoznawania dźwięków środowiskowych, automatyzacji procedur przetwarzania sygnałów fonicznych w produkcji dźwięku i dźwięku w filmie.